12 mei, 2008

Wat maakt de dienst uit

Het is niet de eerste keer dat ik je vertel over mijn gezonde down-to-earth-mentaliteit tegenover het showelement in de kerk (hier en hier bvb.). Daar wil ik nog aan toevoegen dat ik niet echt veel afweet van de bijbel of van theologie.
Maar ik ben oprecht verbaasd als ik tijdens een misdienst de pastoor hoor vertellen over de toren van Babel, en de reden waarom de bouwers van dat mythische bouwwerk elkaar plots niet meer verstonden. Met "Ze bouwden zo hoog dat ze elkaar niet meer verstonden" bedoelde hij dat ze zich niet meer verstonden (van het Duitse "sich verstehen"). Mijn biblische kennis reikt echter nog zo ver, dat ik weet dat ze werden gestraft door God omdat ze steeds ruzie maakten... Waar haalt zo'n pastoor dat vandaan?
Maar ik was tijdens diezelfde dienst verbijsterd tot in de uiterste uithoeken van mijn hersenen toen ik die pastoor tot drie keer toe hoorde zeggen dat we welkom waren "rond deze paastafel". Terwijl het gisteren toch echt Pinksteren was.

Even voor de duidelijkheid: Pasen is het belangrijkste christelijke feest. Christenen vieren dan dat Jezus opgestaan is uit de dood.
Met Pinksteren wordt de uitstorting van de Heilige Geest herdacht. Christus had beloofd dat hij na zijn vertrek de Geest van God zou sturen die zijn leerlingen verder zou leiden.

1 Comments:

Blogger Bientje said...

Misschien is de pastoor zo danig afgestompt dat hij maar wat uit zijn nek kletst? Misschien denkt hij dat toch niemand luistert?
Hihihi
Liefs,

7:26 p.m.  

Een reactie posten

<< Home