27 april, 2008

Niet mis

Tenzij het voor een uitzonderlijk concert is, of om de kunstschatten te bewonderen, maar anders zul je me niet zo gauw in een kerk aantreffen. Maar voor een petekind maak ik al eens een uitzondering.
Ik keek dus nogal op toen plots de grote voordeur werd opengezet en de plaatselijke fanfare met een swingende deun de kerk kwam ingestapt, met in hun kielzog een bende communicanten, die glunderden van oor tot oor. Zelden zo'n entree gezien.
Mijn tweede moment van verbazing kwam toen onder de communie de fanfare "Can you feel the love tonight" inzette en zowat de halve kerk begon te fluisteren "De Leeuwenkoning! "De Leeuwenkoning!". Nauwelijks bekomen van de consternatie, begon het kinderkoor "If you're happy and you know it, clap your hands" te zingen. Zowat alle aanwezigen zongen mee, want iedereen kent dat wijsje natuurlijk uit de CenterParcs-reclame.
En bij het verlaten van de kerk werden alle feestvarkentjes op de trappen van de kerk door de fanfare onthaald op een gespierde versie van de klassieker "Lang zullen ze leven". (Ik hoorde een kleuter nog zeggen "Wie is er jarig dan?")
Eerlijk... ik heb nog nooit zo'n geanimeerde vrolijke kerkdienst gezien als deze. Het was nog lang geen gospel-dienst, maar de kinderen genoten er van.
Zo kan het dus ook, blijkbaar.