28 juli, 2008

Nieuwe zakelijkheid

Regelmatig kom ik langs dit gebouw uit de vorige bijdrage. En vaak maak ik mij de bedenking dat die kerk wel een erg rare toren heeft, en dat ik iets dergelijks nog nooit ergens anders gezien heb.
Ik was dus verbijsterd toen ik deze week het Jachthuis
van de familie Kröller-Müller op de Hoge Veluwe zag. De bouwstijl was identiek. Uiteraard moest ik het prachtige bouwwerk even schetsen. Maar ik kon maar geen informatie over de kerk vinden.
Ondertussen ben ik er wel achter dat de zakelijke bouwstijl onder het rationalisme valt, en dat dát dan weer een reactie op de art déco is, en een uitloper van de art nouveau is.

Het jachthuis is een gesamtkunstwerk van de Nederlandse architect en stedenbouwkundige Hendrik Petrus Berlage en werd gebouwd tussen 1914 en 1920, volgens de plaquetten links en rechts van de entree. Het is op een maniakale, bijna autistische manier uitgevoerd en is volstrekt symmetrisch, op één klein kamertje na. Omdat Berlage het niet eens was met de ijzeren wil van madame Müller nam hij ontslag, en de Belgische architect Henry Van de Velde mocht de klus klaren...

En daarmee zijn we bij dit bericht over een ander pand van Van de Velde beland, en is de cirkel hier rond...