03 juli, 2008

Dragline

Het gebeurt meer dan eens dat we er een dagje uit van maken als mijn vtouw research doet voor weer een nieuw boek. Een volgend boek gaat over de Watersnoodramp die in 1953 grote delen van Zuid-Nederland onder water zette. Het was dus niet meer dan aannemelijk dat we het Watersnoodmuseum zouden bezoeken. Zij voor het documentatiemateriaal, en ik om weer eens een beetje te schetsen.
En ik hoef maar mijn schetsboekje te trekken, en mensen komen kijken wat ik aan het doen ben. Zo ook dat koppel dat plots links van mij kwam staan, toen ik deze "dragline" aan het tekenen was. Zij stootte haar man aan en bewoog haar hoofd in mijn richting. Hij durfde ook niet meteen iets te zeggen maar na een behoorlijke stilte viel een complimentje. Gevolgd door een verhaal over de dragline in kwestie. En hoe zijn vader nog deelgenomen had aan de wederopbouw van Zeeland. En wat de impact van de ramp was geweest. En over de ellende toen bij de Zeeuwse gezinnen. En over de heropleving van de provincie...
Gek, dat IK dan thuis kom met de sterke verhalen, terwijl ik er niet op uit was.