05 september, 2008

De allereerste

Het is een regenachtige avond, het begint te schemeren en ik heb nog een hoop dingen te doen, maar onwillekeurig begin ik te bladeren in mijn eerste schetsboekje.
Het kan geen toeval zijn: mijn allereerste schets in mijn allereerste schetsboekje stelt een stortbui voor. En ik weet het nog precies: we brachten een bezoek aan de 7e Documenta in Kassel, en liepen stoer door de stad, toen het begon te gieten. Er zat even niks anders op dan te gaan schuilen in ons hotel; dat was toch vlakbij.
Gelukkig was het niet méér dan een zomerbuitje. Even later stonden we ons weer te vergapen aan Joseph Beuys, Klaas Oldenburg en Nam June Paik.
Op de schets zie je (of niet) een aantal performing artists voor het Fridericianum. Wat ze daar uitspookten op die 23e juni van het jaar 1982 weet ik niet meer, maar ik heb er dus wel een tastbare herinnering van...