07 augustus, 2008

Doorbomen

Of het nu over een beukwilg gaat of over een betoverd woud, ik zie door het bos de bomen niet meer. Voor de duidelijkheid: ik wil even een boompje opzetten over Joan Rowling.
Ik heb twee weken geleden de zevende "Harry Potter" gekocht bij De Slegte. Ik heb de andere zes ook, en wou in deel zeven achterhalen hoe het afloopt.
Nou... het is duidelijk: het had met de helft minder pagina's gekund. Want wat Rowling bij elkaar schrijft is eigenlijk een bewerking van het Herodusverhaal: vermoord alle kinderen zodat er geen nieuwe leider opstaat. En ze heeft er een grote scheut antisemitisme door gemengd: roei iedereen uit die niet raszuiver is. En om de boodschap minder ruw te maken, heeft ze alle hoofdrolspelers en de setting gemodelleerd naar de succesroman "Griezelstate" van Anthony Horowitz. Bovendien heeft ze het zichzelf gemakkelijk gemaakt: je kunt iedere situatie rechttrekken met een toverspreuk, je kunt ieder gevaar voor zijn want je kunt in het hoofd van je vijand kijken en je kunt alle plannetjes ten uitvoer brengen door een onzichtbaarheidsmantel.

Het enige wat echt magische vormen aannam was mevrouw Rowlings bankrekening (en ze werd pas echt puissant rijk met de verfilmingen!). In de zomer van 2007 waren er al meer dan 350 miljoen exemplaren van de in 65 talen vertaalde boeken verkocht, die bij elkaar ruim € 8 miljard opgebracht hebben.
En hoeveel bomen zijn er niet gekapt voor al die boeken?

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Geweldig goed stukje. En een zeer prettige blog. Ik ben al een tijdje een volger.

11:40 p.m.  

Een reactie posten

<< Home