18 februari, 2008

Waar het om draait

Hoe meer je er op gaat letten, hoe meer het je opvalt. Je moet eens de auto voor je in de gaten houden als je een rotonde (voor de Vlamingen: een rondpunt) nadert. Waarom gebruiken zo veel chauffeurs hun knipperlichten naar links?
Terwijl je op een rotonde toch echt naar rechts afslaat. Maar veel mensen denken blijkbaar dat ze naar links moeten knipperen omdat de weg naar links draait. Laat me je dit vertellen: de weg op een rotonde draait altijd naar links. En zolang je je baanvak blijft volgen, hoef je niet te knipperen. Pas als je de rotonde verlaat... geef dat dan even aan. Met je richtingaanwijzers, naar rechts.

En zelfs in de overdrachtelijke zin, zijn er veel mensen die links en rechts niet uit elkaar houden. Links praten, en rechts stemmen, bijvoorbeeld.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

LOL Interessant punt wat je opmerkt. Maar mij is geleerd tijdens mijn rijlessen dat het enigszins te maken heeft met het duidelijk maken wat je wilt gaan doen op een rotonde. Als ik bijvoorbeeld drie kwart rond een rotonde ga (in principe dus links af) is het voor de automobilist aan mijn rechterhand duidelijk dat ik niet na een kwart afsla, maar dat ik door blijf rijden op de rotonde (vandaar het linker knipperlicht). Komt de afslag die ik wil nemen, dan zet ik het knipperlicht naar rechts aan. Dit geldt natuurlijk niet wanneer ik rechtdoor over de rotonde ga, of rechts af sla (in die gevallen is alleen het rechter knipperlicht voldoende). Vind ik opzicht niet zo’n irritant gebruik. ;) Mooi plaatje overigens. Keep up the good work!

1:31 p.m.  

Een reactie posten

<< Home