06 februari, 2007

Trouwen in het wit


Sint-Niklaas. Je moet het zien om er in te geloven.
De gemeente Sint-Niklaas kreeg de voorbije weken een zwarte piet toegeschoven door een aantal trouwlustigen die weigerden zich in de echt te laten verbinden door de plaatselijke gemeente-ambtenaar omdat de man een donkere huidskleur heeft. Nee, hij is niet Turks of zo, maar negroïde.
Ik dacht dat wij in een geciviliseerde maatschappij leefden maar dit raakt kant nog wal...
De man zelf blijft er echter rustig onder, en kan er zelfs om lachen. Hij laat de koppels drie keuzes: verhuizen, niet trouwen, of trouwen mét hem.

Maar nu slaat de hele hetze plots om. Opeens loopt het storm met mensen die uitgerekend door hem willen getrouwd worden. Opeens wordt de man een knuffelneger.
En dan vraag ik mij af of die aanvragen komen van mensen die vooral niet voor racisten willen doorgaan: "Wij hebben niks tegen negers, meneer. Wij niet, hoor."
Opeens is de ambtenaar een attractie geworden.
En misschien zoek ik spijkers op laag water, maar dit zal wel een oeverloze discussie blijven. In allebei de gevallen wordt de boot af gehouden.
Zowel de tegenstanders als de voorstanders hebben overgereageerd op iemand met een andere huidskleur. Want wie die man zijn naam leest (Wouter van Bellingen), vermoedt dat het om een ras-Vlaming gaat.
Wanneer gaan wij eens leren normaal doen tegenover buitenlanders?

En je vindt dat deze illustratie kant noch wal raakt? Er zit geen verband tussen de schets en de tekst, met uitzondering van een paar alluderende woordspelingen?
Toch wel. Deze tekening werd gemaakt in een klein Grieks haventje, tijdens mijn huwelijksreis...

1 Comments:

Blogger patrick leemans said...

Ik vind dat je heel mooie schetsen tekent, picture-storyteller!
Kom ook eens langs op mijn blog, De Bananenschil.
Ik kan niet tekenen en moet me dus op andere manieren behelpen om mijn verhalen te vertellen;)

12:52 a.m.  

Een reactie posten

<< Home