19 november, 2006

B'venue



De Brusselse Avenue Louise is sans doute nog steeds een prachtige laan met schitterende Belle Epoque-gevels, en met in deze tijd van het jaar, een magnifique schouwspel van vallende bladeren die bij iedere passerende auto weer opdwarrelen... Het statige Hotel Stéphanie straalt nog altijd zijn grandeur uit en het is bon ton dat de limousines de weg versperren op de parallelweg...
Sommige commercanten laten hun savoir faire zien en hebben nu al hun etalages ingericht met Kerstmis in het achterhoofd. Klanten met dikke portemonnees vinden le dernier cri bij Max Mara of Hugo Boss. Wie soit disant iets stuk te gooien heeft, kan zijn hart ophalen bij Villeroy & Boch, of Wedgwood. En wie het echt bont wil maken, kan bij 'Fourrures Michel Le Jeune' terecht, quoi. Noblesse oblige.

Maar dat Fráns, hé.
Even entre nous:... Dat veel Brusselaars geen Nederlands willen spreken, soit. Maar dat ze 't niet kunnen, is kwalijker.
Ik erger me er niet aan. Ik moet er om lachen. Vooral als ik na een lunch een reçu krijg met de vermelding 'Smakkelijk en tot ziens'.
...en ik maar tegen mijn kinderen zeggen dat ze aan tafel niet mogen smakken.