19 januari, 2007

Gebakken lucht


Ach, leer ze me kennen de handige reclame-jongens, de marketing managers met hun gebakken lucht en de dikbetaalde PR-consultants...
Ze teisteren al jarenlang TV en radio met slogans en kreten waar heel lang werd over gebrainstormd (tegenwoordig noemen ze dat zelfs "mindzappen") en waar heel veel geld werd voor neergelegd. En waar ik spontaan kromme tenen van krijg.

Wind maken, ja... dat kunnen ze. Maar duidelijkheid scheppen is niet aan hen besteed. Integendeel. Goede baselines en quotes komen niet uit de lucht vallen... Maar soms komt er een oplossing aanwaaien.

Van dom geluk gesproken: een beter moment om de Vlaamse film "Windkracht 10" te releasen in Nederland, was er niet. Het waaide vrij pittig vorige donderdag. En de Nederlanders (en dan vooral de media) hebben vliegensvlug de boel willen opblazen. Ze spraken over het noodweer als "een crisis", en ze hadden het over een film die gebaseerd was op een Nederlandse TV-reeks. Twee keer verdraaien van de werkelijkheid (worden de commerciƫle media daar eigenlijk voor betaald?)
"Windkracht 10" is toch echt een Vlaamse reeks, weliswaar na een tijdje in co-productie met de Tros.

Hoe dom denken al die briljante media-guru's eigenlijk dat wij zijn. Die vlieger gaat niet op.
Zo komt je geloofwaardigheid toch wel op de tocht te staan...