08 november, 2010

De vaart der volkeren

Ik hou niet zo van tradities. Traditie is een collectief excuus om nieuwe inzichten nooit een kans te geven.
Maar van sommige dingen moet je afblijven. Zoals van goeie herinneringen.
Groot was mijn verbazing toen ik onlangs naast de Python in de Efteling stond. Links was 'De Vliegende Hollander' verrezen, een attractie waarbij sloepen met een rotvaart een parcour afleggen om te eindigen in het water. En rechts stond plots de spiksplinternieuwe 'Joris en de Draak'. Zelden heb ik gezien hoe mensen met zo'n ongelooflijke kracht in hun stoeltje werden gedrukt. Bij mijn weten is er geen pretparkattractie die harder gaat (...hoewel. De rock'n'rollercoaster in Disneyland misschien?).
En wat er nog sneller vandoorging was mijn herinnering aan de Efteling zelf.
Maar al bij al is dat misschien niet eens zo verkeerd. Want het park moet het na al die jaren nog steeds voor een groot stuk hebben van nostalgie.
Al net zo'n stoffig woord als traditie...