29 augustus, 2010

Blikken en blozen

In een beetje verlaten buitenwijk van de Bulgaarse stad Varna liggen de ruines van Romeinse baden uit de 2e en 3e eeuw. Het geheel is een beetje verwaarloosd en bovendien slecht bewegwijzerd. Veel volk tref je er dus niet aan.
Op een broeierige middag in augustus zat ik daar dus een beetje te schetsen...
Ik nam er mijn tijd voor.
Plots voel ik dat er twee mensen naderen, en zegt de ene man tegen de andere "Hij is aan het schetsen..." In het Nederlands!

Af en toe betrap ik mezelf er op dat ik in een land waar ik de taal niet spreek luidop commentaar geef op mensen, en daarna vrijwel meteen hoop dat het geen landgenoten zijn!

Nog voor een van de twee mannen kon reageren, zei ik zonder opkijken: "Kijk uit, want ik spreek Nederlands."
Zelden zo'n verbaasde blikken gezien...