22 april, 2009

Moeilijke leeftijd

Soms komen dingen op je pad, en dan moet je die kansen gewoon grijpen.
Ooit heeft men mij gevraagd of ik workshops Dramatische Vorming kon geven, en zonder nadenken heb ik ja geantwoord.
Een tijdje geleden werd mij gevraagd of ik workshops in mijn vakgebied kon geven, en ook hier heb ik met mijn grote mond meteen mee ingestemd. Wat ik niet wist, was de leeftijd van de leerlingen...

Een vriend van mij, die docent geschiedenis is, weigert pertinent les te geven aan kinderen in het lager middelbaar (de onderbouw). Zijn leerlingen zijn allemaal 15-16 jaar oud, of ouder.
Ik kreeg deze week echter alle leeftijden over de vloer.
En het klopt dus: de jongsten (uit het eerste jaar / de brugklas) zijn het drukst en het moeilijkst om te handhaven. Met de iets ouderen (wat over het algemeen als de moeilijkste leeftijd wordt gezien) schiet ik het best op.
Ik heb geen flauw idee waarom dat zo is. Maar wie het weet mag het zeggen...