25 oktober, 2010

Speel goed

De Nederlandse filmregisseur Dick Maas bewees met zijn films Amsterdamned, Moordwijven en de Flodder-trilogie dat hij niet vies is van een beetje ophef en sensatie. Zijn nieuwste film "Sint" verschijnt op 11 november, en omdat die maar tot 6 december heeft om geld op te brengen heeft Maas er voor gezorgd dat hij vrijwel iedere dag de media haalt.
Als je weet dat 60 procent van alle berichtgeving marketing-driven is (dus ingefluisterd door het bedrijfsleven, en dankbaar overgenomen door journalisten) dan vergt het niet veel fantasie om de manipulatieve truukjes van Maas te doorzien... Kindertjes zouden bang zijn van de poster, ouders zouden klachten indienen, commissies zouden het onderzoeken...
Vast.
Maas weet precies hoe hij de media moet gebruiken. Hij speelt dat goed.

15 oktober, 2010

Uit zijn dak

Die hele kliek kan het dak op... paus Benedictus XVI die het homohuwelijk een aanval op de schepping vindt, bisschop Vangheluwe die vindt dat hij seks met kinderen mag hebben, aartsbisschop Léonard die vindt dat aids een vorm van gerechtigheid is...
En nu is er nog zo'n schijnheiligaard (in alle betekenissen van het woord) met een jurk aan, die vindt dat er nog geen chocolade mag verkocht worden in de Lidl en de Aldi.
Er zijn vast geen grotere problemen te bespreken binnen de kerk. Alsof alles daar van een leien dakje gaat...

02 oktober, 2010

Op de spits gedreven (op zijn Roemeens)

Tijdens de Roemeense bezetting van Bulgarije in de eerste helft van vorige eeuw verbleef de Roemeense koningin Maria graag in haar buitenverblijf in Балчик (in het Nederlands en het Roemeens: Balcic), een badplaats aan de Zwarte Zee. Het paleis ligt in een prachtige botanische tuin, en het is dan ook niet verwonderlijk dat de plek dagelijks overspoeld wordt met toeristen. Vooral Russische en Roemeense...

En iedereen wil blijkbaar dat buitenverblijf zien want er vormen zich geregeld files voor de deur van dat gebouwtje. De grote zaal kun je zien op de vlugge schets hierbij. In werkelijkheid was het een constant komen en gaan van mensenmassa's, maar die waren onmogelijk te tekenen. En iedereen wou per se naar boven.
Dat trapgat, dat ging nog...
Maar niemand wou blijkbaar begrijpen dat hele busladingen niet in dat torentje passen...